Keresés

Tudtad-e, hogyan születtek a színházi estek címei?

Úgy tűnik, az utazások inspirálóak voltak a Társulat számára, a legtöbb estcím útközben született:

1. LAÁR POUR LAÁR
Az első színházi est lényegileg András, a költő versei köré kitalált jelenetek, dalok gyűjteménye volt. Laár András kihasználta a vezetékneve formai lehetőségeit, a cím adta magát. Ebből a névből alakult ki a Társulat későbbi neve is, amely francia írásmóddal (l'art pour l'art: művészet a művészetért) már négy előadó szerzői műhelyének megszületését kívánta jelezni.

2. FARKAS A MEZŐN
A Társulat az első közös színházi estjét tervezgette egy kisbuszban utazva, amely éppen egy mezőgazdasági terület mellett haladt el. Laár András cím híján mondott egy ideiglenes megnevezést:
– Szóval lesz mondjuk ez a... Farkas a mezőn című est... –
A Társulat persze leragadt ennél, és azon röhögött, hogy ez mennyire semmitmondó, jellegtelen, rossz cím lenne. Természetesen megtartották.

3. RENGETEG PARITTYA
A régi Rengeteg parittya előadás címének születése már homályba veszett. Az viszont nagyon valószínű, hogy az öreg Anti bácsiról lehetett szó, akit a Parittya Setét Antal névvel áldott meg a sors, már amennyiben a sorsot Dolák-Saly Róbertnek hívják. A beszélgetés valószínűleg nem lehetett nagyon magasröptű, hiszen aki a "parittya" főnév elé a "rengeteg" számnevet képes odailleszteni, az bizony híján van a szépérzéknek. Így nem csoda, hogy a választás ez esetben is a Rengeteg parittyára esett.

4. WINNETOU
A negyedik est címe az M3-as autópályán született, Budapest felé robogva. 1997 tavaszán a Dolák-Saly-Laár-Nagy-Pethő formáció egy fellépés után hazafelé tartott, amikor a megírandó, új színházi estről beszélgettek. Róbert megkérdezte a többieket, mit szólnának, ha az előadás címe Winnetou lenne. A társaságot hangulatilag feldobta az ötlet, mert nagyon képtelennek tartották, hogy "mi a fenét akar a L'art pour l'art Társulat szegény Winnetou-tól, és miért lenne aktuális bemutatni egy róla szóló színdarabot Magyarországon?". Később rájöttek: azért, hogy a közönség szórakozzon.

5. A HÁROM TESTŐR ÉS A JETI
Az ötödik est címe is Dolák-Saly agyából pattant ki. - A jeti már benne volt a fejemben néhány hete, csak úgy egymagában nem tűnt eléggé meggyőzőnek - mondta egyszer a többieknek, amikor a Társulat éppen D'Artagnan-ról beszélgetett. Ekkor javasolta Róbert a három testőr és a jeti összeházasítását, ami egyébként így utólag nyilvánvalónak tűnik.

6. A BRUTÁLIS KATICABOGÁR
A brutális katicabogár cím Pethő Zsoltot és Laár Andrást dicséri. Ez a gondolat az M1-es autópályához fűződik. Az új est jó néhány jelenete már megszületett Szászi Móni tollából, de az egész darab címére még senki sem tett javaslatot. Róbert a hazafele tartó társulatnak szegezte a kérdést:
- Na, gyerekek, mi legyen a címe ennek az egésznek? - Zsolt némi töprengés után felvetette:
- Mit szóltok például a "Durva mókusok"-hoz? - Az agyromboló ötletre András kibökte a megoldást:
- A brutális katicabogár - aztán vihogás, szörnyülködés és bemutató...

7. RIGOLETTO, AVAGY A ROTTERDAMI TORONYŐR
E különleges műsorcímet két társulati tag jegyzi. Először is Laár András elárulta a többieknek, hogy ő szívesen eljátszaná Rigoletto szerepét, és hogy ez már többször is eszébe jutott. Megállapodtak, hogy ez lesz a következő est témája. Azt viszont mindenki érezte, hogy a Rigoletto még kevés címnek. Ekkor jött a végső szellemi döfés. A turné egyik állomásán, Pécsett, egy vacsorázó helyre igyekezvén Móni megszólalt:
- Rigoletto, avagy a rotterdami toronyőr.
Senki sem vitatta az ötlet létjogosultságát, és senki sem röhögött kevés ideig rajta. A vacsora nagyon finom volt.

8. PUCÉR NŐK RUHÁBAN
A Budapest Bábszínház büféjében két előadás között sziesztázott a Társulat. A tévé divatbemutatót közvetített. Róbert táplálkozás közben félszemmel figyelte az adást, amikor Zsolt odalépett:
- Mit adnak?
- Pucér nők... - válaszolta Róbert - ruhában - tette hozzá lakonikusan.
- Ez egy műsorcím - mondta Zsolt és igaza lett.

9. BEST UFF L'ART POUR L'ART
A Társulat kilencedik estjének a címe adta magát. A közönség a dedikálások alkalmával és emailekben sokszor kérdezgette, hogy mikor láthatja újra a Winnetou-vetítéseket, meg hogy mikor hallhatja ezt vagy azt a dalt újra? Így egyértelmű volt, hogy itt az ideje egy régi est felújításának. Címnek a Best of L'art pour l'art túl hétköznapinak tűnt, mindenki gondolkodott. Az egyik Pucér nők-előadás közben a színfalak mögött Róbert megkérdezte Mónit és Zsoltot:
- Mit szólnátok a Best uff L'art pour l'art-címhez, ha már Winnetouról is szó lesz? -
Azt szólták, hogy jól van.

10. HÓFEHÉRKE ÉS A SVÉD TÖRPE
Dolák-Saly Róbert megkérdezte a Társulatot, hogy ki emlékszik arra a hófehérkés címötletre, ami pár éve mindenkinek nagyon tetszett. Próbálták felidézni, ki is találtak sok vicces dolgot, de egyik sem az a bizonyos "régi" volt. Aztán közeledett a plakátozás határideje. Laár András egy telefonbeszélgetésben Róbertnek szegezte a kérdést:
- És mit szólnál a Hófehérke és a svéd törpéhez?
- Hát, röhögnék - mondta Róbert, aztán indult a turné. Az a régi cím kicsit később eszükbe jutott, de utólag már nem írták át a plakátokat.

11. KÉT FÉRFI, EGY NŐ, MEG EGY FÉRFI
Hogy kerek legyen az előző történet, a Hófehérke-est eredeti címe tényleg eszébe jutott a társulatnak. A cím azt a logikát követte - már amennyiben ezt logikának lehet nevezni - amit a Két férfi, egy nő, meg egy férfi-cím sejtet. Ebből kikövetkeztethető, hogy az előző est elfeledett és újra felfedezett címötlete mi lehetett, amit persze a Kedves Olvasók fantáziájára bízunk.

12. ANYÁM TYÚK, AVAGY AZ EMBER TRAGÉDIA
Előfordult, hogy nem volt idő az előadás címéről sokat fantáziálgatni, a bemutató dátuma kíméletlenül közeledett. Ekkor a menedzserünk, Bognár István mentett meg bennünket. A Társulat tagjait éppen a budapesti Veres Péter úton szállította hazafelé, amikor címként javasolta az Anyám tyúk cím megfontolását. Azt mondtuk rá, hogy jó az irányvonal, de talán még kellene valami hozzá. Később egy Bábszínházi előadás közben Dolák-Saly felvetette az "avagy az ember tragédia" hozzátoldását Bogi ötletéhez. Móni helyeselt. Később ez az ötlet DSR új könyvének címében is megjelent.

13. A HÁROM TESTŐR ÉS A JETI, VAGY MI A PÉK
2010-ben eljött a következő est írásának ideje. A Társulat a régi, A három testőr és a jeti című színdarab felújításában egyezett meg. Ugyanakkor Szászi Móni kezdeményezte a "mi a pék" hozzáragasztását a címhez, mert a feldolgozás csak nyomokban emlékeztetett az eredeti darabra a sok új jelenet miatt. Ezt volt hivatott jelezni a kis toldalék.

14. PIROSKA, A FARKAS
Egy kerti beszélgetésen dőlt el, hogy ez a cím tájékoztatja majd a nagyérdeműt a 2012-ben bemutatott színházi estről. Szászi Móni javasolta Dolák-Salynak, hogy milyen jópofa lenne egy Piroska, a farkas című vetítés. Miután a jelenlévők kiröhögték magukat, megállapodtak abban, hogy a cím az estnek se válna kárára. Az eredmény őket igazolta.

15. A POSTÁS MEGESZI A LEVELEKET
E cím megszületésének kalandos a története. Szászi Móni egyik Facebookos posztjára reagálva Kisvári Ferenc, a társulat egyik hangszerelője, valami olyasmit írt, hogy a postás megette a leveleket. Ez megtetszett Móninak, és az est címének javasolta. Amikor megemlítette Dolák-Saly Róbertnek, neki sem volt ellene kifogása, már csak azért sem, mert az ő Madáretető című könyvéből származott az ötlet. Ekkor derült ki, hogy a 2002-ben megjelent kötet egyik képaláírása inspirálta Kisvári Feri hozzászólását a Facebookon, amire Móni már nem emlékezett annak ellenére, hogy ebben a könyvben neki is voltak ötletei annak idején. A kör bezárult, a cím befutott.

16. A POFON EGYSZERŰ, AVAGY EGY SZERENCSÉS NÉZŐ VISZONTAGSÁGAI
Ennek az estnek a Társulat három tagja szempontjából könnyen született címe. Szászi Móni egy szlovákiai szabadtéri fellépés előtt megkérdezte a fiúktól, hogy mit szólnának A pofon egyszerű címhez. A fiúk megköszönték neki. Később rakódott hozzá - szintén Móni ötlete alapján - a címtoldalék, utalva Naftalin Ernő nézőmolesztálási szokásaira.

17. HALVÁNYLILA GŐZ
Ennek az estcímnek a kitalálója Szászi Móni lánya, Sasa (Sára) volt. Miközben az egész család agyalt a címen, Sasa szerényen megszólalt, hogy biztos nem jó ötlet, de azért megemlíti, neki az jutott eszébe, hogy Halványlila gőz. Móni a Bábszínház büféjében tesztelte a fiúkon a felvetést. Kifogás nem volt, így már csak azon agyaltak, hogy a halványlilát egybe vagy külön írják. Ez inkább esztétikai kérdés volt számukra, és végül az egybeírás mellett tették le a voksukat.

Powered by Gothic
© 2013 Deepskeye Systems -

L'art pour l'art Produkció - Bognár István - Mobil: 06-20-938-3344 - E-mail: lpl@lpl.hu